L’AVE Xinès

Octubre 28, 2009

Hi ha comparacions que maten. El passat cap de setmana vaig tenir ocasió de pujar al TGV que, en alguns dels seus trams, uneix les ciutats de Beijing i Qingdao en tan sols 5 hores i mitja. L’experiència, a part de deixar-me fascinat per l’eficiència i la modernitat dels ferrocarrils a la Xina (si tinguessin un sistema de venda de bitllets igualment eficient i modern ja seria massa bonic tot plegat) m’ha servit per reflexionar i recopilar algunes dades sobre el programa de construcció de línies de TGV en aquest país en comparació al que desplega actualment l’Estat Espanyol.

L’any 2004 Xina inaugurava la seva primera línia de TGV entre Shanghai i l’Aeroport Internacional de Pudong situat a 26 km. L’anomenat MAGLEV és un costosíssim i innovador tren de levitació magnètica que uneix els seus dos destins en tan sols 7 minuts i mig amb una punta de velocitat de 431 km/h. El MAGLEV és encara avui el tren en servei comercial més ràpid del planeta.

MaglevTren de Levitació Magnètica (MAGLEV)

L’any 2008 el Ministeri de Ferrocarrils xinès (la importància que dóna Xina al ferrocarril arriba fins al punt de tenir un ministeri propi) aprovava un pla per a la construcció de 35 rutes de Gran Velocitat amb un total 25.000 km, per a les quals està pressupostada una inversió de 50.000 milions de dòlars fins l’any 2020. Està previst que la majoria dels trens arribin a velocitats properes als 350 km/h. Lluny de ser un brindis al sol, com ja estem tristament acostumats a sentir a casa nostra on els plans mai passen d’una tarda de míting enfervoritzat o d’uns quants esbossos en un paper, la cosa anava molt seriosament. Sense més dilacions, de seguida van anar per feina. Entre 2004 i 2008 s’han inaugurat uns 2000 km de línies de TGV amb velocitats de 250 km/h, la darrera de les quals uneix les ciutats de Beijing i Tianjin (el seu port) separades per 150 km en tan sols 40 minuts.

A Xina els terminis marcats pel govern es mantenen gairebé sempre escrupolosament. Ja que els dirigents xinesos no es poden guanyar la legitimitat a les urnes, intenten almenys no perdre la credibilitat. Un cop acabada la construcció d’aquestes grans línies, Xina gaudirà del més gran, modern i ràpid sistema de Gran Velocitat del món. Tot això en tan sols 16 anys. Gairebé el mateix que ha trigat l’Estat Espanyol en fer arribar una línia de TGV a Catalunya.

Si ens fixem en la distribució de les línies de TGV també observem un disseny basat en criteris estrictament econòmics, lluny de radialismes i que connecta en malla les principals ciutats i centres industrials del país. El vermell podem observar les línies actualment en funcionament, en groc les línies actualment en construcció i en verd les línies planificades fins l’any 2020.

China_Railway_High-Speed_

(clicar sobre el mapa per ampliar la imatge)

Tot i la multitud de línies, totes segueixen un esquema basat en 8 eixos bàsics en forma de 井. Quatre en sentit nord-sud (Harbin-Beijing, Beijing-Shanghai, Beijing-Hong Kong, Shanghai-Hong Kong) i quatre en sentit est-oest (Qingdao-Taiyuan, Xuzhou-Lanzhou, Shanghai-Chengdu i Shanghai-Kunming). Sobre aquests 8 eixos s’estableixen també un seguit de ramals i connexions que convertiran la xarxa de TGV xinesa en un model a seguir per a la resta de països.

Darrerament hem escoltat des d’alguns fòrums que l’Estat Espanyol compta amb una xarxa de TGV envejable i puntera a nivell internacional. Bé, a mode de comparació podem observar la planificació de l’AVE elaborada pels successius governs de l’Estat Espanyol:

AVE espanya

Un sistema completament radial, que no connecta els principals corredors econòmics com són l’eix Mediterrani o l’eix Barcelona-Saragossa-Franja Cantàbrica. Basat en criteris estrictament polítics i repetint els errors de disseny de la xarxa de FFCC del S.XIX. I tot això sense parlar dels innumerables entrebancs i errors en la seva eterna posada en funcionament, i sense mencionar tampoc que es desconeix completament la data de finalització o d’inici de les obres de moltes de les línies actualment en construcció o en projecte. Un AVE per estar-ne orgullosos? Les comparacions són odioses.

Advertisements

3 Respostes to “L’AVE Xinès”

  1. Roger said

    N’hi ha per desesperar-se, però certament així estem. Mentre siguem Espanya serem cutres.

  2. marc said

    Gran post, com sempre!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: