Censura a les aules

Abril 3, 2008

36537_img_censura.jpg

La setmana passada a la classe de Xinès Oral la professora ens va encarregar que fessim una exposició d’un tema que ens interessés. A lliure elecció. Tots els companys van anar dient els seus respectius temes i quan em va tocar a mi vaig dir: “Jo parlaré sobre la situació al Tibet. Es un tema que m’interessa molt”. Al sentir-ho la cara de la professora pagava per si sola, cara desencaixada, somriure forçat i suor freda.

Aquell dia al acabar la classe em crida i em diu:

— “Dani, si vols parlar de la situació al Tibet, has d’exposar el punt de vista xinès”.

— “Es Clar. Ja tenia previst fer-ho. Exposaré el punt de vista xinès, i també el punt de vista tibetà i el punt de vista occidental. Exposaré 3 opinions i que després cadascú es formi la seva.

— “mmm.. está bé”.. em va respondre sense massa convicció.

La cosa va quedar així fins que al descans de la classe d’ahir em torna a cridar i em diu:

— Dani, sobre la teva exposició del Tibet… veurás, és un tema molt éspinós, seria millor que el canviessis per un altre.

— Canviar-lo? Quin mal hi ha? jo no criticare a ningu simplement exposaré 3 opinions.

— Ja però.. es que veuras.. els temes de politica a Xina es poden parlar entre amics i coneguts pero no exposar en públic.

— En públic?? I ara! com si anés a tenir un gran auditori!! (Bàsicament, la professora, 3 companys espanyols i una desena de companys de classe coreans i japonesos amb una narcolèpsia galopant que ni els interessa ni pensen prestar la més minima atenció a cap de les exposicions, siguin del Tibet, del canvi climàtic o de l’última coreografia de Chikilicuatre).

— Es igual, es que he consultat amb la Oficina i els superiors i m’han dit que només autorizen la teva exposició si defenses la posició xinesa.

Té collons..

— Ja et vaig dir que exposaria la posició xinesa, però també la tibetana i la occidental.

— Cap problema amb la posició occidental. Però no hi ha una posició tibetana dels fets. Tibet es Xina, son la mateixa cosa. No pots diferenciar. Tots tenim la mateixa opinió.

No sé si realment es creia el que estava dient o simplement em repetia acriticament tots els arguments que li havien donat des de la oficina.. en qualsevol cas igualment trist i lamentable.Si volen sentir la versió oficial que engeguin la tele xinesa i la sentiran fins la sacietat… Realment no estan interessats en sentir una altra opinió dels fets? encara que no els convenci i que la critiquin tant com vulguin?? Així que li vaig dir..

— Si no t’agrada que digui tibetans, doncs diré els habitants del Tibet, però si que hi ha una opinió diferent de la del govern.
— Et repeteixo: no pots donar una opinió tibetana dels fets. A mi tant m’és però la oficina no ho autoritza.
— Doncs si aquest es el problema ja vaig a parlar amb els de la oficina. No crec que Xina es desmembri a causa de la meva exposició.
— Com tu vulguis però jo de tu no ho faria. Et podries arribar a buscar problemes innecessaris.. ho dic pel teu bé.

Vaja.. que sinó es a les bones, creurás a les males… En fi.. deixem-ho córrer doncs, no fos cas que m’enviessin a una aula de “reeducació”. Visca el pensament únic i llarga vida al partit!

— Está bé, ja la faré sobre un altre tema, però no em sembla bé. Tothom ha de poder donar les seves opinions, siguin de politica o de qualsevol altra cosa. A la resta de companys no els censureu les seves exposicions no-polítiques.
— Em sap greu Dani, però estás a Xina, no estás al teu país. Aquí has de respectar les normes. Parlar de politica es molt incòmode i et pot causar problemes.

Si, per sort això no passa al meu país.. O no tant sovint ja..

todacensuraenociva_01.jpg
Anuncis

Una resposta to “Censura a les aules”

  1. albert said

    Je, je censura a tots els nivells…
    Podries fer la exposició sobre algun pais ke estigui amb una situació semblant a la del tibet…
    Parla dels kurds, o dels txetxens, o de la catalunya de postguerra, etc… ke els hi recordi a la situació ke viuen a xina… Ara bé potser millor ke la facis sobre la reproducció de la cacatua morada dels andes… no fos cas ke ens arribes la factura d’una bala… ke les bales van cares!!!!

Deixa un comentari

