Lonely China

Abril 1, 2008

Així com els nens venen al món amb un pà sota el braç, jo vaig arribar a Xina amb una Lonely Planet sota el braç. Lonely Planet és l’editorial de guies de viatge més important i famosa del món. Tot i les seves incorreccions et permet visitar gairebé tots els racons del planeta d’una forma independent. En la llibreria de la qual us parlava en l’anterior post, les guies Lonely Planet ocupaven una estanteria sencera. N’hi havia de gairebé tots els països del món, de zones geogràfiques, d’illes, etc… Aquí sota en podeu veure una part.
 

p1010245.jpg

M’hi vaig estar una bona estona tot mirant i buscant. Però m’hi faltava un país. Em vaig dirigir al punt d’informació per preguntar al dependent:

— “Perdó, on es la guia Lonely Planet de Xina?”.

El dependent em va mirar tot nerviós i em va respondre:

— “eeeh.. ens l’han de portar”
— “Puc saber quan us la portaran?”
— “D’aqui un temps… si.. d’aqui un temps ens hauria d’arribar”.

Bé. El cert es que no em va dir cap mentida, segurament d’aqui un temps els hi duran. D’aqui uns 10 o 15 anys pel cap baix. Potser més, qui sap. Els hi duran quan aixequin la censura que cau sobre la guia Lonely de Xina, prohibida pel govern per dues causes principals: 1) alguns comentaris políticament incorrectes que apareixen a la guia i 2) Perquè l’Editorial Lonely Planet ven (fora de les fronteres xineses) una guia dedicada en exclusiva al Tibet separada de la guia general de Xina, fet que irrita profundament al govern de Beijing.

La història és anecdòtica sí, però també és paradoxal i explica moltes de les contradiccions d’aquest país. A una de les llibreries més importants de Xina, en l’editorial de viatges més important del món es poden trobar Guies de Belize, Xipre o les Illes Turks i Caicos per posar 3 exemples, però per molt que busquis, seras incapaç de trobar la de Xina.

Anuncis

Deixa un comentari

